30 jaar als ondernemer in de verzekeringssector.

Deze maand vier ik een bijzondere mijlpaal: 30 jaar actief als ondernemer in de verzekeringssector. Een reis die me niet alleen professioneel gevormd heeft, maar me ook een uniek perspectief heeft gegeven over hoe de sector zich de afgelopen 3 decennia heeft ontwikkeld.  Terugkijkend op die periode realiseer ik me hoe ingrijpend het verzekeringslandschap is veranderd.


Digitalisering
Toen ik 30 jaar geleden begon werkten we nog met papieren dossiers, faxen en heel veel persoonlijk contact. De invloed van de digitalisering is onmiskenbaar. Klanten kunnen nu online met ons in contact treden, via verzekeringsportalen hun polisgegevens raadplegen, een offerte of zelfs een polis aanvragen. Deze digitalisering heeft niet allen de efficiëntie verbeterd maar veranderde ook de manier waarop wij als raadgevers met onze klanten omgaan. Online portalen, videobellen en e-mail maken de communicatie sneller en eenvoudiger. Ondanks deze evolutie stel ik ook vast dat voor de klant persoonlijk contact essentieel blijft, zeker als er zich een schadegeval voordoet.


Nieuwe risico’s
De afgelopen 30 jaar zagen we ook nieuwe risico’s opduiken. Toen ik tijdens mijn studie mijn eindwerk schreef over de verzekering van wat toen nog computerfraude werd genoemd was cybercriminaliteit amper onderwerp van gesprek. Nu vormen cyberisico’s één van de grootste bedreigingen voor ondernemingen.

Die nieuwe risico’s hebben ook geleid tot nieuwe producten zoals de cyberverzekering, maar ondertussen ontstonden ook specifieke producten voor freelancers of deeleconomie-diensten (Webdesign, AirBnB, Deliveroo,…). Het mag duidelijk zijn, het verzekeringsaanbod is de afgelopen 30 jaar veel uitgebreider geworden om te kunnen inspelen op deze moderne risico’s.


Strengere regelgeving
Ook de wetgeving rond verzekeringen is enorm veranderd en wijzigt nog elke dag. In 1992 verving de wet op de landsverzekeringsovereenkomst de oude wet van 1874 die dus meer dan een eeuw meeging. De nieuwe wet was een korter leven beschoren en werd al in 2014 opnieuw vervangen.

De regelgeving wordt ook steeds strenger. Zo is er bijvoorbeeld de Solvency II richtlijn rond de kapitaalsvereisten van verzekeraars of de Europese wetgeving rond transparantie en consumentenbescherming zoals de IDD-richtlijn of de privacy-wetgeving.


Schaalvergroting
In de jaren ‘90 zag je veel kleine, onafhankelijke verzekeringskantoren. Inmiddels is er een duidelijke trend naar consolidatie. Verzekeraars werken steeds vaker samen of worden overgenomen door grotere spelers. Dit heeft de markt veranderd, maar ook kansen gecreëerd. De kleinere spelers kunnen zichzelf onderscheiden door net dat extra persoonlijke advies en aandacht te geven dat bij grotere kantoren vaak verloren gaat.


De kracht van advies
Wat me vooral opvalt, is dat ondanks alle veranderingen in de sector, de kern van wat we doen hetzelfde is gebleven. Mensen blijven behoefte hebben aan deskundig advies als het gaat om hun verzekeringen. De rol van de raadgever is nog steeds van cruciaal belang, zeker in een steeds complexere wereld. Hoe veel technologie ook verandert, het vertrouwen tussen klant en raadgever is onvervangbaar.


Ik kijk met trots terug op de afgelopen 30 jaar en kijk met vertrouwen naar de toekomst. De verzekeringswereld blijft evolueren, en als ondernemers in deze sector moeten wij meebewegen. Maar één ding is zeker: we blijven hier om klanten te helpen bij het beschermen van wat voor hen het belangrijkst is. 


Ook dat is gewoon goeie service.